احیاء مدارس روستا مرکز و شبانه روزی / تهیه بسته تقویت و ارتقاء مدارس عادی دولتی در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش

به گزارش روابط عمومي شوراي عالي آموزش و پرورش؛ هزار و سي و سومين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.

در ابتداي اين جلسه اعضاي شوراي عالي آموزش و پرورش ديدگاه ها، نظرات و پيشنهادهاي خود را درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله: توجه جدی به آسیب های اجتماعی در مدارس، لزوم مدیریت نقل و انتقالات فرهنگیان، تهیه برنامه آموزشی و محتوای برنامه درسی اتباع خارجی در ایران، برگزاری جشنواره های ورزشی، آموزشی، فرهنگی، هنری و اجتماعی برای دانش آموزان، توجه جدي به امور پرورشي در مدارس، تشکیل پرونده سلامت روان برای دانش آموزان، توسعه رشته های هنری با توجه به استانداردهای آنها، تشکیل گروه های دانش آموزی آموزشی، علمی و پژوهشی در مدارس، تحول در روش های آموزشی و تربیتی در مدارس، توجه جدی به شاخص های آموزشی و پرورشی استانها، بروز شدن معلمان پرورشی مدارس، پژوهش محوری کردن مباحث آموزشی و... مسائل دیگر مورد بحث و بررسی قرار دادند.

احیاء مدارس روستا مرکز و شبانه روزی

در ادامه این جلسه وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر توجه جدی به مناطق محروم و کمتر برخوردار گفت: مدارس روستا مرکز و شبانه روزی باید احیا شوند بسیاری از دانش اموزان با استعداد از این مدارس فارغ التحصیل شده اند، اکنون این فرصت را از بچه های این مناطق گرفته شده است.

به گزارش روابط عمومي شوراي عالي آموزش و پرورش؛ هزار و سي و سومين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.

 وزیر آموزش و پرورش در این جلسه با تبریک هفته دفاع مقدس، هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفرصادق(ع) و آرزوی آغاز سالی توام با موفقیت و پیشرفت برای دانش آموزان و فرهنگیان کشور؛ با ارائه گزارشی از فعالیت های این وزارتخانه گفت: یکی از کارهایی که باید انجام شود تجمیع رشته های تحصیلی هنرستانها و حتی دبیرستانهاست. بر اساس مطالعات انجام شده در جهان این قدر تنوع رشته وجود ندارد باید رشته هایی که استانداردهای لازم را در ارزیابی ها کسب نکرده اند مورد بازبینی قرار گرفته و دوباره ساماندهی شوند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: برای این کار باید یک پژوهش علمی انجام شود تا بر اساس آن کار بازبینی و ساماندهی رشته ها انجام شود.

وی با اشاره به تبدیل پرسش مهر به پویش مهر از سوی رئیس جمهور محترم، افزود: پرسش مهر یک روند خطی و غیر فرآیندی طی می کند که دانش آموزان به یک سری سئوال از پیش طراحی شده، پاسخ می دهند. ولی برای اینکه دانش آموزان و جامعه را نسبت به تحولاتی که اتفاق افتاده است آگاه کنیم، نیازمند ایجاد تعامل بین نسلی هستیم تا ذهن تاریخی دانش آموزان فعال تر و کنجکاوتر شود.

صحرایی افزود: دانش آموزان با بزرگان خانواده درباره مسائل مختلف و تحولات جامعه به بحث و گفت و گو بنشینند تا گفت و گو بین نسلی شکل بگیرد و این ایده خیلی خوبی بود که رئیس جمهور محترم مطرح کردند.

وزیر دولت مردمی در ادامه گفت: باید برای اجرای منظم و منسجم این برنامه یک آئین نامه تهیه و تدوین شود تا کار بر اساس برنامه و مقررات پیش برود.

صحرایی با اشاره به موضوع نقل و انتقال فرهنگیان گفت: نقل و انتقال فرهنگیان جز زیست بوم آموزش و پرورش است. یکی از دلایل آن مهاجرت هایی است که فرهنگیان در درون کشور انجام می دهند.

وزیرآموزش و پرورش اظهار داشت: برای رفع کسری معلم، آزمون استخدامی برگزار کرده ایم که سازمان سنجش به علت تاخیر در اعلام نتایج کنکور هنوز نتیجه نهایی آن را اعلام نکرده است.

صحرایی بیان داشت: در آزمون استخدامی اعلام کرده ایم که 70 درصد نیروی مرد و 30 درصد نیروی زن نیاز داریم ولی متاسفانه این آمار محقق نشد. در شهر تهران بیش از 95 درصد خانم ها متقاضی ورود به آموزش و پرورش هستند.

وی با اشاره به اعتراضات معلمان درباره رتبه بندی اظهار داشت: زمان اعتراض به نتیجه رتبه بندی تمام شده است و الآن فرآیند رسیدگی به اعتراضات شروع شده است و هیات های ممیزی دارند کار رسیدگی به اعتراضات را انجام می دهند.

وزیر دولت مردمی با تاکید بر توجه جدی به مناطق محروم و کمتر برخوردار گفت: مدارس روستا مرکز و شبانه روزی باید احیاء شوند. بسیاری از دانش اموزان با استعداد از این مدارس فارغ التحصیل شده اند، اکنون این فرصت را از بچه های این مناطق گرفته شده است.

صحرایی با اشاره به دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش گفت: موضوع امور پرورشی و مسائل تربیتی دانش آموزان یکی از موضوعات مهم و ضروری نظام آموزشی کشور است که باید به آن توجه جدی شده و کار با برنامه و حساسیت دنبال شود.

تهیه بسته تقویت و ارتقاء مدارس عادی دولتی در دبیرخانه شورای عالی

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این جلسه گفت: مقدمات و تمهیدات آغاز سال تحصیلی جدید با تدارک گسترده ای که توسط آموزش و پرورش و همکاری و همراهی فرهنگیان عزیز انجام شده است، شروع شد. شروع هر سال تحصیلی یک نقطه عطف در زندگی فرزندان ماست.

وی افزود: امیدواریم این تلاش ها به تحقق اهداف عالیه نظام آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین و پرورش دانش آموزانی که در سند توصیف شده اند و برنامه هایی که برای رشد و تعالی و قرار گرفتن آنها در موقعیت یادگیری رشد دهنده پیش بینی شده است، بیانجامد.

امانی با طرح این پرسش که برای زیست بوم جدید فرهنگی کشور برای تربیت دانش آموزان چه کارها، برنامه ها و طرح هایی لازم است؟ اظهار داشت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت مدارس عادی دولتی؛ در دبیرخانه شورای عالی با مشارکت معاونت ها و همکاری صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت یک بسته کاربردی موثر برای تقویت و ارتقاء این مدارس تهیه شده است که امروز در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد.

وی در ادامه گفت: امید است این کار منشا تحرک واقعی در کار مدارس عادی دولتی بوده و گام موثری برای توسعه و تقویت آنها برداشته شود.

در این جلسه معاونت پرورشي گزارشی از برنامه هاي تربيتي و پرورشي مدارس(تقویم تربیتی و پرورشی مدارس) ارائه کرد که اعضای شورای عالی آموزش و پرورش دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را درباره آن بیان کردند. به خاطر حساسیت موضوع قرار شد در جلسه آینده این شورا این موضوع هم مورد بحث و بررسی بیشتری قرار گیرد.